söndag 8 november 2009

The Broadway Market Bookshop

När det är dags för en ny bok går jag alltid till the Broadway Market Bookshop. Den ligger längst ner på gatan, nära kanalen. Affären är liten men det känns ändå som om de har fått med det allra bästa av de bästa.

Som ett litet plus i kanten finns det längst ner i butiken en liten vintage hörna med vackra, gamla böcker som man bara vill lukta och titta på men kanske aldrig läsa.

Idag köpte jag Wetlands som är skriven av Charlotte Roche. Den första paragrafen handlar om huvudkaraktärens hemorrojder. Låter lovande tycker jag.

Efter att ha läst Truman Capote's Other Voices, Other Rooms kände jag att jag behövde något mer nutida och rakt på sak så att säga.

Jag blev helt kär i Capotes sätt att skriva efter att ha läst Breakfast at Tiffany's så kände att jag bara var tvungen att kasta mig in i en till av hans böcker.

Other Voices, Other Rooms är också skriven med samma humor som Breakfast at Tiffany's men inte med samma lätthet. På slutet ballar den ur lite och jag visste inte riktigt vad som var upp eller ner eller bak eller fram. Det var som om jag virrade in mig i ett konstigt och obehagligt nystan av ord varje kväll. Inte idealt innan man ska sova. Men större delen av boken var väldigt bra och välskriven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar