måndag 9 november 2009

Insmorda i chips och kyckling

För en liten stund sedan gick jag till macken för att köpa en magnum classic. Jag snodde en från Sarah igår så var tvungen att köpa en ny. Framför mig står det en ung mamma och runt godishyllan springer hennes lilla cirka treåriga dotter runt och tittar på all choklad. Hon tar tag i en chokladkaka och tittar på sin mamma som då säger " Nej, du har ätit så mycket choklad idag. Gå och hämta en påse chips istället." Det är måndag idag. Inte lördag. Men det bryr sig inte folk om här.

Ofta ser man små barn sitta och äta chips i vagnen en vardagsmorgon. Tonåringar köper pommes på väg hem från skolan och fyller bussarna med tomma pommes frites-kartonger. Det finns hur många fried chicken - ställen som helst i den här stan. Där sitter familjer och smaskar i sig lådor fyllda av kyckling från Thailand ingeggat i mjöl och flott.

Ibland står jag bara och gapar förundrat över denna otroligt märkliga matkultur. När jag var liten var lördag den heliga godisdagen då man fick stå och välja länge mellan Palle Kuling eller Tom och Jerry påsar vid godishyllan på ICA. Det var det enda godis jag fick äta under veckan. Snabbmat visste jag typ inte vad det var. Det finns inte mycket sånt i Värmlandsskogarna.

I England finns det så många bortglömda som ingen lär hur man äter rätt. Skolmaten består mest av flott, socker och potatis. Det finns barn som lever på kebab.

Det är ju inte så att alla svenskar äter nyttigt jämt men allt är så extremt här. Det gör mig lite rädd ibland. Jag ska nog inte äta den där pizzan jag har i frysen idag.

2 kommentarer:

  1. Läs gärna Den Hemlige Kocken så späs din avsmak på ännu mer

    SvaraRadera